De kunst van het ‘er zijn’

Vrijwilliger bij GGZ Hezenberg: de kunst van het ‘er zijn’

Aan de rand van de Veluwe ligt het landgoed van de Hezenberg: een christelijk centrum voor GGZ, Pastoraat en Retraite. Hier kunnen mensen die zijn vastgelopen terecht voor specialistische zorg. Binnen de GGZ-afdeling is er dringend behoefte aan nieuwe vrijwilligers: gastvrouwen en -heren die zorgen voor een goede sfeer en soepele gang van zaken en die, waar nodig, een luisterend oor bieden.

In de huiskamer is het rustig. De meeste gasten zitten zo vlak voor de maaltijd nog even op hun eigen kamer. Er is een gastvrouw in gesprek met een jonge vrouw. Ze heeft tijdens de groepstherapie nieuwe inzichten opgedaan en wilde haar gedachten ventileren. “Fijn dat je naar me hebt geluisterd”. Een andere gast komt wat gehaast binnen en wil weten waar hij een tandarts kan vinden. Vriendelijk vertelt de gastvrouw waar hij terecht kan: “is alles in orde?” vraagt ze. Hij knikt en gaat verder.

Dankbaar werk
De gastvrouwen op de Hezenberg draaien één dagdeel per week, circa 5 uur, mee in het team van vrijwilligers die de gasten bijstaan. Ze verstaan de kunst van het ‘er zijn’. De ene keer doen meerdere mensen achter elkaar een beroep op je, de andere keer is het rustig. “Het belangrijkste is dat we beschikbaar zijn”, vertelt de dienstdoende gastvrouw. “Het is heel dankbaar werk, mensen voelen zich gezien”. Niet voor niets krijgen deze warmhartige dames steevast de hoogste waarderingen in de evaluaties van vertrekkende gasten.

Wezenlijk verschil
Anke Harwig is vrijwilligerscoördinator op de Hezenberg: “De aanwezigheid van een gastvrouw – of gastheer – maakt een wezenlijk verschil”, zegt zij. “Voor de gasten zijn zij een vertrouwd gezicht in de periode dat ze hier verblijven. De dienstdoende gastvrouw is aanwezig in de gemeenschappelijke ruimtes, begeleidt de maaltijd en is het aanspreekpunt bij allerhande praktische vragen”. De gastvrouwen zijn beslist géén therapeut, al bieden ze wel een luisterend oor. Ze hebben ook een signalerende functie en schakelen tijdig een beroepskracht in wanneer dit nodig is. “Wij zien veel van de gasten. Ze kunnen bij ons uithuilen, of hun hart luchten als ze daar behoefte aan hebben”, vertelt de aanwezige gastvrouw. “Het is belangrijk om niet met een oplossing te komen: je geeft iemand de gelegenheid om z’n verhaal kwijt te kunnen, dat lucht vaak al op”.

Relativeringsvermogen
Empathie en tact zijn belangrijke eigenschappen voor een gastvrouw of -heer. “Maar je moet goed je eigen grenzen in acht nemen en de problematiek laten waar het thuishoort”, aldus Harwig. Een gezonde dosis relativeringsvermogen is broodnodig. “Humor geeft de nodige ontspanning. Het is fijn als een gastvrouw voor wat licht en lucht kan zorgen, zodat het niet te zwaar wordt”.

Waardevol medemens
De Hezenberg werkt vanuit een open christelijke identiteit. Van de vrijwilligers wordt daarom een christelijke achtergrond verwacht. Voor de gastvrouw van dienst is haar geloof een belangrijke motivatie: “ik zie mijn medemens als waardevol kind van God. En in mijn medemens ontmoet ik God”. Gasten hebben uiteenlopende levensbeschouwelijke achtergronden. “Wat ons verbindt is dat we met elkaar op weg zijn, in hoopvol vertrouwen en het geloof dat er verandering mogelijk is”.

Verdere informatie
Als gepensioneerde, bijvoorbeeld, kunt u in deze betekenisvolle vrijwilligersfunctie uw opgebouwde levenservaring benutten. Ook kan het (voor herintreders) een mooie opstap zijn in aanloop naar een opleiding en/of betaalde functie binnen de GGZ. U kunt uw motivatiebrief met cv of een verzoek tot telefonisch contact per mail sturen aan Anke Harwig via aharwig@hezenberg.nl. Bekijk voor meer informatie deze website of bel: 038 444 5251.

Bekijk hier de vacature >>

Ga terug >>